Kawa – zdrowa czy szkodzi?

Kawa - zdrowa czy szkodzi? 2

Jednym z najczęściej zadawanym pytań jakie możemy usłyszeć od osób rozpoczynających przygodę z dieta jest „ To jak z tą kawą?” Pić czy nie pić?” Chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości w tym temacie. Kawa jest napojem budzącym od lat wiele kontrowersji. Cały czas słyszymy, że jest niezdrowa, toksyczna, jej picie grozi zawałem, odwadnia, wypłukuje magnez i wiele, wiele innych. Jaka jest więc prawda na temat kawy?


Kawa jest niezdrowa.
Positivelly Coffee Programme, podjęty przez ICO (International Coffee Organisation – Międzynarodowa Organizacja Kawy) wspólnie z Instytutem Informacji Naukowej o Kawie przeprowadzili badania, z których wynika, że umiarkowane picie kawy jest w pełni bezpieczne. Udowodnili, że w żadnym wypadku nie stanowi zagrożenia dla zdrowia Zawarte w tym napoju składnik takie jak kofeina i trygonelina odpowiedzialne są za wiele korzystnych procesów zachodzących w organizmie człowieka. Prawdopodobnie picie kawy może nawet pomagać w zapobieganiu rozwojowi niektórych rodzajów nowotworów .

Kawa jest toksyczna.
W nadmiarze szkodzi wszystko, podobnie jest z kawą. Umiarkowane spożycie kofeiny – EFSA przyjmuje, że dawka 400 mg/dobę, przez dorosłe i zdrowe osoby, nie wpływa negatywnie na organizm. W przypadku gdy jesteśmy wielkimi smakoszami kawy i spożywamy kofeinę w ilości 500-600mg/ dobę możemy doprowadzić do bezsenności, arytmii serca, bólów głowy oraz problemów z trawieniem. Standardowa filiżanka kawy zawiera ok. 95mg kofeiny, starajmy się więc nie pić więcej jak 4 kawy dziennie.

Kawa wypłukuje magnez.
Jeżeli drży Ci powieka, brakuje Ci magnezu! Ale nie obwiniaj o to kawy! Utarło się, że kawa wypłukuje magnez z organizmu, ale czy tak jest naprawdę? Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w jednej filiżance znajdziemy 7 mg magnezu. Kofeina zawarta w kawie ma działanie utrudnia przyswajanie niektórych pierwiastków (głownie magnezu oraz żelaza). W konsekwencji nasz organizm po wypiciu powyżej 4 filiżanek kawy traci 4mg magnezu. Więc de facto wychodzimy na plus.
Warto w tej kwestii zaznaczyć, że jeżeli towarzyszy nam nadmiar stresu, jesteśmy zabiegani a nasza dieta to kawa, kawa i jeszcze raz kawa z pewnością jesteśmy narażeni na niedobór tego pierwiastka w diecie.

Kawa odwadnia.
O tym, że kawa ma działanie moczopędne oraz odwadniające słyszymy cały czas. Prawdą jest jednak, że wszystkie dostępne badania nie mówią jednoznacznie o tej zależności. W czasopiśmie Exercise and Sport Sciences Reviews znajdziemy informację, że kawa nie wpływa na wzmożone wydalanie płynów z organizmu. Jednak w dalszym ciągu nie ma wystarczających dowodów aby temu zaprzeczyć, ani żeby to potwierdzić. Zdecydowanie spożywanie kawy z rozsądkiem nie przyczyni się do odwodnienia organizmu.

Spożywanie kawy grozi zawałem.
Nadciśnienie tętnicze, zawał serca były niegdyś ściśle powiązane z piciem kawy. Jednak jest to kolejny mit. Zarówno w oficjalnym dzienniku Europejskiego i Międzynarodowego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego oraz przez naukowców z Queen Mary University w Londynie stwierdzono, że nie ma wystarczających badań które potwierdziłyby powiązanie rozwoju nadciśnienia tętniczego z piciem kawy.

Kawa a dieta.
Zawarta w kawie kofeina może przynieść pozytywny skutek w procesie odchudzania. Kofeina wzmaga tempo termogenezy, dzięki czemu szybciej spalamy tkankę tłuszczową. W ziarnach czarnej kawy znajdują się także antyoksydanty, kwas chlorogenowy i związki fenolowe, które mogą przyspieszyć metabolizm.
Aby kawa pomogła w utracie zbędnych kilogramów zapomnij o dodatkach takich jak bita śmietana, smakowe syropy czy pianki marshmallow. Zamień je na odtłuszczone mleko i cynamon.
Pijcie więc kawę i nie dajcie sobie wmówić, że jest niezdrowa!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry